Not logged in
Front Page / Forum / The Street Project / Indtastning af matrikelnummer

Marianne Lund
24 Nov 2015 - 14:23
Headline

En del steder i f.eks. FT 1906 indtastes der forkert under Matr.nr., f.eks. kan der være tastet dette: Forhus Stuen til venstre.

Andre steder står der mere end kun matrikelnummeret, f.eks. Hjulby Skole Matr. Nr. 2a.

Når overskriften er Matr.nr., så ville jeg forvente at man kun skrev f.eks. 2a.

Hvilken indtastning skal der stå under overskriften Matr.nr.?

I gadeprojektet har vi brug for at matrikelnummeret er indtastet.

Dagmar Thorisdottir
25 Nov 2015 - 14:46:22
Svar: Indtastning af matrikelnummer

Jeg har holdt formatet '123a' når jeg taster matrikelnummer.
Det er det format de bruger i dag.

Der findes nogle ældre matrikler der har et sammensat nummer. Der har jeg brugt formatet '125 & 126', da det er det de bruger i Jævnførelsesregistret.

Hvis der står andet i feltet 'Matrikelnummer' så har jeg fordelt det ud i de øvrige felter på siden.
Her er det ikke spørgsmål om at være kildetro, der skal man ind på de enkelte personer, men at samle date i ensartede, søgbare grupper som programmet kan håndtere.
Det vigtige her må være ensartethed og at vi henviser til den samme matrikel.

Hilsen, Dagmar

Marianne Lund
25 Nov 2015 - 15:05:55

Mange tak for svar!

Når der står 3137-38, kan jeg så skrive 3137 & 3138?

http://www.danishfamilysearch.dk/sogn2891/census1916/opslag13466634 )

Dagmar Thorisdottir
25 Nov 2015 - 15:57:27

Det har jeg gjort :-)

Hilsen, Dagmar

Marianne Lund
25 Nov 2015 - 16:00:40

Fint!  :-)

Så gør jeg det også på den måde.

Marianne Lund
25 Nov 2015 - 16:29:59

Når der i folketællinger under Matr.Nr. tastes dette:
Forhus Stuen til venstre

og dette:
Hjulby Skole Matr.Nr. 2a
Mejlby nr. 34

skyldes det så at der ikke er andre steder man kan indtaste ovenstående?

Men der skal i det mindste ikke stå forhus m.m. under Matr.Nr.. Dette er et matrikelnummer: 2a

Marianne Lund
26 Nov 2015 - 15:05:05

3137-38 eller 3137 & 3138?

Vil DDD/DDA modtager vores indtastninger ved folketællinger hvis det ikke er indtastet kildetro?

Dan Nicolaysen
26 Nov 2015 - 22:44:38
Ja, DDA vil godt modtage dem selv om Matrikel nummeret er blevet normaliseret i indtastningen, De har selv bedt DFS om at undlade at indtaste kildetro på Familie nummeret, da DDA ikke kan styre husstanden hvis Familie nummeret er blevet brugt som et løbenummer. På DFS er huisstanden ikke styret af de kildetro værdier af Familienummer og Matrikelnummer, men af en valgt husstand i en dropbox. Det var bevidst, da der i FT 1906 er mange opslag hvor tælleren har skrevet helt forkert i familie nummeret. Men uanset hvad, så er det altid bedre at få det rigtige matrikel nummeret indtastet, man har ikke noget at bruge en forkert feltværdi, som er nøglen til andre vigtige oplysninger. Ved godt at man nogle gange ikke kan vide om det er rigtig eller forkert, derfor er kildetro altid bedst, men som DDA selv skriver i derer vejledning, så er der åbenlyse fejl hvor tælleren har skrevet forkerte oplysninger i feltet, og det må gerne rettes.

Marianne Lund
10 Dec 2015 - 23:44:23

Der indtastes forkert under Matrikel (også i FT 1906). F.eks. indtastes dette: Forhus Stuen til venstre.

I videoen angående folketællinger indtastes 'Salling 16b'. Dette må være ejerlav og matrikelnummer.

I det færdige resultat skrives Matr.Nr.,  og det er forkert. Matrikelnummeret er 16b. (http://www.danishfamilysearch.dk/cid16042444 : Matr.nr.     Salling 16b)

-----------------------------------------------------------

I gadeprojektet har vi brug for at matrikelnummeret bliver indtastet. Det bør indtastes i de folketællinger som bliver indtastet lige i øjeblikket og fremover.