Not logged in
Front Page / Forum / Interpretation help / Inger Marie Nielsdatter. dåb i Kongsted Sogn. Præstø Amt. Fakse Herred

Henning Dichmann Drumm Høybye Lüthjohan
29 May 2024 - 10:42
Headline

Hjælp til tydning af 2 ord ved Ingers dåb søges. Det er ordene, hvor jeg har skrevet prikker

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21883111#428379,78516801

Tekst: Inger Marie, úægte, født 1816 d. 5´te Aúgúst, hjemmedøbt d. 11¨te August, Daaben confirmeret Dom XV . . . . . . . Forældre: Frúentimmeret Ane Margrethe
Jørgensdatters úægte Barn i Aastrup. Ùdlagt som Barnefader Karlen Niels Hansen, ibid. Faddere: Blev baaren af Pigen Else Hansdatter i Aastrup......
Gaardmanden Ebbe Christensen, Hans Olsen, Miels Pedersen og Niels Andersen, alle af Aastrup. Jvf.reg. Pag.582

Turid Jacobsen
30 May 2024 - 15:50:25
Svar: Inger Marie Nielsdatter. dåb i Kongsted Sogn. Præstø Amt. Fakse Herred

Jeg læser den første til "Daaben confirmeret Dom XV p Trinit", dvs. 15. søndag efter trinitatis, hvilket i 1816 var den 22. september.

Den næste får jeg til "præs", som ifølge denne latinske ordliste betyder "i overværelse af" - eller som her ved dåben - faddere.

De buede streger over nogle af bogstaverne var i øvrigt en måde at markere et u, så det nemmere kan skelnes fra lignende bogstaver,

f.eks. n og m. Det er dog ikke altid, at de lige har fået stregerne med.

-

Turid

Henning Dichmann Drumm Høybye Lüthjohan
30 May 2024 - 16:15:21
Svar: Inger Marie Nielsdatter. dåb i Kongsted Sogn. Præstø Amt. Fakse Herred

Hej Turid

Mang tak for dit svar, så fik jeg styr på det

Mvh. Henning Høybye Lüthjohan