Not logged in
Front Page / Forum / Help in transcription of records / Kan ikke taste

Susanne Mikkelsen
30 Dec 2017 - 15:41
Headline

Er det her eller i teknisk hjælp?

Hvorfor kører det ustabilt, når jeg skal indeksere? Jeg kan kun komme ind fra tid til anden.

Jeg kan se, at der bliver tastet jævnt mange navne hver dag - bare ikke af mig.

Stort hjælp - mine fingre bliver mere og mere pølsede.

Kh

Sus

Ida Hansen
30 Dec 2017 - 16:11:19
Svar: Kan ikke taste

Hej Susanne.

Det er desværre et problem som er dukket op på det sidste, og det kommer lidt spredt.

Der arbejdes på at løse problemet, og indtil da får du lige en kopi af vejledningen som kan bruges, når der mangler en del af skærmbilledet.

Denne vejledning ligger også på DFS´s facebookside.

Sidste nyt, 26-12-2017:
  1. Skift browseren til Fuldskærms visning med F11
2. Zoom ud to 90% eller 80%
3. Genopfrisk siden med en Ctrl R
######################################
Hvis du får blanke felter og fejl i skærmbilledet og får noget som ligner dette skærmbillede, kan det måske løses sådan:
  1. Skift browseren over til at vis fuldt billede. På Firefox, Opera og Chrome er det F11. Hvis du bruger Windows Edge eller Internet Explorer, er det tasterne Windows + shift + enter.
  2. Tryk F5 for at få vist billedet igen. Så kan du evt. trykke F11 igen.
  3. Hvis det ikke hjælper: prøv de næste punkter.
  4. Prøv med Venstre Shift + F5 og evt. Ctrl + R.
  5. Hvis det ikke virker: Skift til browser til Google Chrome.
  6. Hvis det ikke hjælper: installer CCleaner og ryd op i browsernes data og billeder. Du skal IKKE rydde op i passwords og lign. Kun browser data og billeder. CCleaner findes i en gratis version.
  7. Prøv med Venstre Shift + F5 .
  8. Hvis det heller ikke virker prøv med Ctrl + R.
  9. Hvis det så heller ikke virker: skift til næste skærmbillede ved hjælp af Alt + X og tilbage igen med Alt + Z.
  10. Skriv i gruppen “Danish Family Search” og vi hjælper dig.

Susanne Mikkelsen
30 Dec 2017 - 17:04:52

Hvis det kan hjælpe i fejlsøgningen bruger jeg allerede Google Chrome.

Mht Facebook-siden - der kommer jeg ikke igen - det er jo ren mobning!

Og, ja - der er vel mere glæde af at jeg taster, end af at jeg bliver skræmt væk? Evt. check min status

Dimitri Hardorff
30 Dec 2017 - 21:57:58
Hej Susanne

Du skriver, at systemet kører ustabilt, kan du definere det?
Viser det sig ved, at den side af skærmen, hvor du skal taste, bliver blank og uden felter at taste i?

Mht. Facebook gruppen så er jeg ked af, du synes det er ren mobning m.m.. Selv kan jeg ikke se, at der sker mobning derinde (og jeg har læst opslaget, det drejer sig om).
Grunden til DFS er nødt til at være meget nøjagtig med indekseringen af opslag er, så alle poster bliver tastet ind på samme måde, hele vejen igennem. Og det er også én af grundene til, at DFS tilbyder, at det er muligt både at indeksere og fuldindtaste opslag.
Ved indekseringen taster man kun en lille del af oplysningerne på opslaget, og derfor kan vi, som tastere, nå igennem mange flere opslag end hvis vi fuldindtaster. Så er der andre, der gerne vil have alle oplysninger med fra et givent opslag, og de kan så fuldindtaste. Det tager lidt længere tid, men alt kommer med.
Med tiden er det meningen at alle indekseringer også skal fuldindtastes, men indtil videre er der nok at tage fat på i både kirkebøger, folketællinger etc..

Hvad angår størrelsen på selve opslaget, så er det muligt at zoome ind, enten med hjælp af det lille hjul på din mus (hvis du har en mus) eller ved at benytte dig af + og - lige under opslaget.
Sidder du ved en PC, kan du ved at holde Ctrl-knappen nede og samtidig trykke på + (begge på dit tastatur), zoome ind på felterne (som du taster i) i dit browser vindue.
Bemærk at, opsætningen af DFS-hjemmesiden kan se lidt mærkelig ud, når du zoomer ind i browseren afhængig af browser, version etc..

Jeg håber, jeg skrev, så det gav mening.
De bedste hilsner
Dimitri