Not logged in
NOTICE: The system is currently running on a copy of the database. The real database is being backed up.
Front Page / Forum / Techincal assistance / Visning af søgeresultater

Kurt Hansen
7 Jan 2018 - 09:40
Headline

Søgeresultater vises åbenbart efter den kildetro indtastning og det synes jeg ikke er hensigtsmæssigt. Resultatlisten skulle jo gerne give et overblik, som man kan bladre i.

Jeg har foretaget en søgning efter eftenavnet "Hjaltelin" uden at udfylde andre parametre. Det giver 120 poster. På side 4 optræder en person med navnet "?? Hjaltelin". Det er jo ikke særligt oplysende. Hvis jeg klikker på forstørrelsesglasset kan jeg se, at der er tale om "Christian Wilhelm Hjaltelin" (hvilket er korrekt). De to spørgsmålstegn dækker over, at der i den originale kilder står "Kjøbmand Hjaltelin".

Jeg er så ny her, at jeg endnu ikke har fuldt overblik over hvorledes korrigering og normalisering af de kildetro indtastninger foregår, men een eller anden har altså rettet navnet, hvilket jeg helt kan slutte op om.

Da søgeresultatet jo ikke indikerer noget om for hvilke poster der er divergenser mellem den kildetro og den korrigerede version, vil jeg altså skulle åbne hver af de 120 poster for at se eventuelt opdaterede data. Må jeg derfor foreslå, at søgeresultatet vises efter den korrigerede kilde?

Kirsten Visby
7 Jan 2018 - 11:57:48
Svar: Visning af søgeresultater

Hej, den søgning du her omtaler med ?? Hjaltelin er en korrekt fuldtastning. Den "side" som kom frem ved søgning er den kildetro, hvilke du vil kunne se ved at klikke hvor der står original kilde ved siden af. Indtaster har under kommentar skrevet: iflg Nibe kirkebog 4 nov. 1822 er navnet Christian Wilhelm Hjaltelin som hun så korrekt har skrevet under detalje fanen.

Mvh. Kirsten

Henry Ammitzbøll
7 Jan 2018 - 23:31:02

Dit spørgsmål vedr. hensigtsmæssigheden af at få en søgeresultatliste som viser de navne der er på "søgesiden" i stedet for "kildetro-siden" er forelagt de programansvarlige.

Jeg kan ikke lige her og nu gennemskue, om der vil være andre ulemper ved det. F.eks. om folk ved søgning opfatter  resultatet som det nagelfast sikre - hvad det ikke nødvendigvis er.

Mvh. Henry

Kurt Hansen
8 Jan 2018 - 07:54:31
Du har helt ret, Kirsten, og det er naturligvis den måde som systemet skal fungere på og jeg drager da heller ikke indtastningens validitet i tvivl. Mit ærinde (som måske ikke fremgik klart?) var udelukkende at foreslå at det er den korrigerede post der vises i søgeresultatet.

Kurt Hansen
8 Jan 2018 - 08:13:56
Tak for dit bidrag, Henry. Jeg kan godt se dilemmaet, men det må man kunne skrive sig ud af i en kort og præcis instruktion. På siden med søgeresultater kan man f.eks. tilføje en linje:

De fundne poster vises i den korrigerede udgave. Hvis du vil se den originale kilde eller den kildetro indtastning, skal du klikke på ikonet til venstre.

Henry Ammitzbøll
8 Jan 2018 - 11:29:03

Programmøren har sat det på opgavelisten, så det bliver ændret på et tidspunkt. Jeg ved ikke hvor mange opgaver, der står foran på listen.