Not logged in
NOTICE: The system is currently running on a copy of the database. The real database is being backed up.
Front Page / Forum / Techincal assistance / Korrigering/fejlretning af poster i databasen

Kurt Hansen
8 Jan 2018 - 08:38
Headline
Jeg er ny her og er ikke færdig med at sætte mig ind i alle aspekter af Danish Family Search. Jeg farer derfor måske med en halv vind, fordi jeg ikke har læst vejledningen ordentlligt. Sorry!

Jeg har søgt efter efternavnet Hjaltelin uden yderligere parametre, hvilket giver 120 hits. Fint nok, men af søgeresultaterne er det tydeligt, at mange forkerte indtastninger kan korrigeres - alene ved hjælp af de andre hits på samme navn, men også ved hjælp af eksterne opslag og egen forskning.

Af FAQ fremgår det, at hvis der er tale om en tydningsfejl, så skal man også selv kontakte Statens Arkiver. Her savner jeg en kort vejledning om hvor og hvordan man gør det.

Grænsen mellem "Tydningsfejl" og "Indtastningsfejl" er imidlertid flydende (synes jeg). Ta' f.eks. https://www.danishfamilysearch.dk/cid5565514. Her skrives i den kildetro indtastning "Lisland", hvilket naturligvis (for mig) er noget vrøvl. Der står altså "Iisland", hvilket i praksis giver mening. Det er vel det der kan rubriceres som en tydningsfejl, eller er det bare sjusk?

Nu forventes det så at jeg både indsender en fejlmelding til DFS, men at jeg også selv kontakter Statens Arkiver. Okay, jeg er en pernittengryn, så det gør jeg gerne, men af de 120 fundne poster med "Hjaltelin" er der så mange, at jeg næsten ikke orker det. Jeg har gang i så mange forskellige ting, at det vil fylde forholdsmæssigt alt for meget i forhold til min prioritering af min tid.

Henry Ammitzbøll
8 Jan 2018 - 18:06:03
Svar: Korrigering/fejlretning af poster i databasen

http://www.ddd.dda.dk/soeg_person_enkel.asp

En søgning i Dansk Demografisk Database viser, at denne faktisk er indtastet rigtigt (Iisland)

Jeg tror der er sket en fejl ved overførelsen til DFS. Det store "I" er måske af systemet læst som et lille "l" - de er jo faktisk ens i denne skrift.

På DDD søgesiden er der en vejledning i at fejlmelde, men det er nu så besværligt, at man virkelig skal være pernitten for at man får det gjort - og så bliver det heller ikke rettet kort efter.

Kurt Hansen
9 Jan 2018 - 15:25:05

> En søgning i Dansk Demografisk Database viser, at denne faktisk er indtastet rigtigt (Iisland)

Det er jeg bestemt ikke enig i.

Uanset hvad så må jeg - også med dit svar in mente - konstatere, at der skal en ualmindelig god vilje og et rimeligt overskud til at orke at besvære sig med at indberette fejl.

Kan det være et punkt på dagsordenen for den næste brainstorming hos DFS? DFS er jo førende i udviklingen af brugervenlige løsninger og her mener jeg at der ligger en stor udfordring.

Henry Ammitzbøll
9 Jan 2018 - 19:44:16

http://www.ddd.dda.dk/soeg_person_enkel.asp

Udtræk fra DDD: Aalborg

1 poster fundet

Navn: Abeline Hjaltelin Alder: 58 Civilstand: Gift
Erhverv: Hans kone Fødested: Stappen paa Iisland 

Fam.nr: 4 Matr.nr: En gaard Stednavn: Løgstør By 
Sogn: Løgsted Kilde: FT-1845 KIPnr: B7243 Lbnr: 440

Det jeg mener er at Island er indtastet korrekt (kildetro) i DDD - men der er sket en fejl ved konverteringen til DFS

Jeg retter nu fejlen på DFS. Øh det viser sig, at det i virkeligheden er skrevet som Iisland, men i den anvendte skrifttype er et stort I og et lille l helt ens.