Not logged in
Front Page/Forum/Help in transcription of records/Frederiksberg kommune, er det en Landkommune/provinsby eller...

Anne Kehlet Nielsen
9 Feb 2018 - 16:53
Headline

Jeg tog fat på folketælling 1940 for Peter Bangsvej på Frederiksberg.

Men nu er jeg kommet i tvivl om Frederiksberg skal betragtes som Landkommune, Provinsby eller Københavns kommune. Det er jo hverken eller...

Jeg valgte Landkommune, men inden jeg kommer videre, så vil jeg lige høre jer. Hvad mener I?

Mvh Anne

Flemming Victor Andersen
9 Feb 2018 - 21:49:47
Svar: Frederiksberg kommune, er det en Landkommune/provinsby eller...
Jeg vil gerne være med på at kalde Frederiksberg for en Landkommune. Den lå jo oprindeligt på landet udenfor København, men er senere blevet omsluttet. Det er jo også stadigt en selvstændig enhed der ikke er underlagt Københavns Bystyre.

Henry Ammitzbøll
10 Feb 2018 - 00:02:03

Jeg mener ikke Frederiksberg kan kaldes en landkommune. Hvis det var en landkommune skulle kommunen før 1970 være underlagt amtet på visseområder, mens købstæder var direkte under indenrigsministeriet.

Frederiksberg må have haft købstadsvilkår, hvilket betyder, at det må kaldes provinsby i denne her sammenhæng.

Flemming Victor Andersen
10 Feb 2018 - 00:27:28
Jeg vil gerne være med til at kalde Frederiksberg for en Provinsby. Det er jo mere en by end en Kommune. Det har dog ikke været en Købstad.